Juhan tarina

KORONAKEVÄT 2020

ja miten minä sen koen.

Juha Meriläinen/Studio JIHUU!

Hiusmuotoilija, keravalainen yrittäjä,

KeravaDesign -yhteisön jäsen

  • Facebook Social Icon

KORONAKEVÄT 2020 yhden keravalaisen kampaamoyrittäjän silmin.

Yrittäjyyttä minulla on takana kotikaupungissani Keravalla pian 20 vuotta, joista reilut neljä vuotta olen luotsannut omaa putiikkiani Aleksis Kiven tiellä.

Näiden vuosien aikana ympärille on muodostunut uskollinen ja lojaali asiakaskunta, joista osaa olen tavannut säännöllisesti vuoden 1997 työharjoittelusta asti.

Tuttu asiakaspiiri on mahdollistanut tehokkaan ajankäytön, johon harvoin mahtuu taukoja. Käsityöläisenä pitkät työpäivät ovat tuttuja ja asiakastyön lisäksi askartelua riittää tulevien sesonkien suunnittelussa, liikkeen ilmeen, somen, tuote- ja talousasioiden parissa. Tämä on haasteellista, mutta palkitsevaa työtä, jossa riittää aina uutta opittavaa. Olen omassa ammatissani.

KORONA KARAUTTI KERAVALLE!

Sormi meni hetkeksi suuhun. Asiakkaat peruivat sovittuja aikojaan ja työkirja alkoi tyhjenemään. Menin lukkoon. Paniikki ja pelko, paitsi terveydestä, niin myös taloudellisesta pärjäämisestä iski päin kasvoja. Turvallinen arki katosi ja järjestelmäni sortui hetkessä.

Euroopasta kantautui uutisia kampaamojen ja kauneushoitoloiden sulkemisesta. Ahdistus kuristi kurkkua ja valvotut yöt tulivat tutuiksi.

Hallituksen tiedotustilaisuuksista ei herunut minkäänlaisia ohjeita alamme yrittäjille, joten oli pakko ryhtyä luomaan varasuunnitelmaa.

Studio JIHUU! ei ole yhden miehen orkesteri, joten huoli tiimini hyvinvoinnista ja pärjäämisestä kalvoi myös ajatuksiani. Kanssani työskentelevät sopimusyrittäjät parturi Marja Alatyppö (Tmi Marjan Saxet) ja kauneushoitolaamme pyörittävä SKY-CIDESCO kosmetologi/ekokosmetologi Katja Said (Tonels Oy).

Yhdessä päätimme pitää ovet auki.

Kävimme tiheällä kammalla läpi koko palvelukonseptin ja teimme muutoksia työtiloihimme, jotta työympäristö olisi meille ja asiakkaillemme mahdollisimman turvallinen.

Välillä hirvitti lähteä töihin. Kampaanko tässä henkeni kaupalla? Tunteet velloivat laidasta laitaan. Tämä kuormitti henkisesti ja työpäivän jälkeen ei paukut riittäneet muuhun.

Reilu vuokraisäntäni tuli vastaan vuokrassa, joka helpotti taloudellista painetta. Tästä hänelle tuhannet kiitokset. Tätä en unohda koskaan.

Minulla työt eivät ole missään vaiheessa loppuneet täysin. Olen onnekas. Sakset ovat lyöneet sen verran yhteen, että pää on pysynyt pinnan yläpuolella.

Rauhalliset viikot ovat tuoneet mieleeni ajat, jolloin olin urani alussa ja kaikki oli epävarmaa. Olen jälleen opetellut elämään päivän kerrallaan, koska muuta tässä tilanteessa ei ole voinut tehdä. Paluu juurille siis. Tästä voi mukaan tarttua myös positiivisia asioita. Toivotaan näin. Ainakaan en pidä mitään enää itsestäänselvyytenä.

Kiitos asiakkailleni tsemppiviesteistä. Monet teistä ovat tarjoutuneet ostamaan lahjakortteja ja näin tukemaan toimintaamme. Nämä lämpimät ajatukset ovat valaneet uskoa tulevaan. Tästä kyllä selvitään voittajina!

Nyt ihmiset uskaltavat jo liikkua vapaammin ja tuttu kiire on palannut Studiolle. Iloisia jälleennäkemisiä asiakkaiden kanssa varjostaa kuitenkin epävarmuus tulevasta. Mitä jos tämä ei jäänytkään tähän?

Sympatiat kaikille yrittäjille, joita korona on kouraissut. Sanoilla ei tietenkään makseta laskuja, mutta huoli varmasti on yhteinen. Kaupungin sydän ei syki, jos monipuoliset palvelut katoavat. Isommat toimijat ja pienemmät putiikit rinta rinnan muodostavat mielenkiintoisen kaupungin jossa viihdytään. Vilkas keskusta on ehdoton edellytys kaupungin menestykselle ja imagolle.

Haastankin yrittäjiä ohjaamaan asiakkaitaan paikallisten toimijoiden piiriin. Mielestäni tämä on osa hyvää asiakaspalvelua.

Kampaajan tuolissa usein ruoditaan remontit ja suunnitellaan juhlia, sekä ihmetellään mistä saisi hankittua jotain tiettyä asiaa. Olen tyytyväinen, jos voin vinkata keravalaista vaihtoehtoa, johon asiakas tarttuu. Jokainen paikkakunnalle jäävä euro tuo mukanaan hyvää meille kaikille kaupunkilaisille.

Juha Meriläinen/Studio JIHUU!

Hiusmuotoilija, keravalainen yrittäjä,

Kerava Design -yhteisön jäsen

www.studiojihuu.fi

EKANA KERAVA - Kampanja käynnissä vuoden loppuun asti.

Lisätietoja: https://www.keravadesign.fi/ekana-kerava-kampanja

Keravalainen yrittäjä, kerro oma koronatarinasi! Tämä oli yhden keskustan palvelualan yrittäjän puheenvuoro, mutta teitä on täällä ympäri kaupunkia lähemmäs 3000 muutakin. Miten korona on muuttanut sinun elämääsi ja sinun yrityksesi toimintaa? Miten näet tulevaisuuden? Mitä sinä toivot keravalaisilta? Kertomalla oman tarinasi autat meitä kaikkia kaupunkilaisia ymmärtämään, mikä arvo yrityksillä on Keravan hyvinvoinnille ja kehitykselle.

#ekanakerava #keravadesign #kerava

 

 

 

 

© 2016 Kerava Design • Superior Web Design symboli.fi

Katso ajankohtaiset kuulumiset

  • Facebook Social Icon